Bankieren in de UK

HSBC pasLaatst werd ik als rekeninghouder van de grootste bank van het Verenigd Koninkrijk (HSBC), verblijd door het bericht dat ik binnenkort de HSBC Secure Key toegestuurd krijg!

We’re constantly evolving how we keep you protected and the Secure Key is the latest of these innovations. We are the first bank in the UK to introduce a device like this.

Jaja, een revolutie in de UK: de digipas wordt hier met gepaste trots geïntroduceerd. Oftewel: in de stad die zich met trots afficieert als het financiële centrum van de wereld, komen ze nu met een apparaat dat vergelijkbaar is met de random reader die ik reeds in 1997 van de Rabobank ontving. Tijdens een tweemaandelijkse telefonische check die de bank uitvoert om alle gegevens te controleren, vroeg de medewerkster:

‘I see that you do not use your internet account very frequently?’

Na ruim 7 maanden in Londen verrastte ik mijzelf. Ik antwoordde als een botte Nederlander met wat Engelse beleefdheidsvormen.

‘Madam, I do not want to be rude, but having lived on the continent the internet banking service here is…….how to say…….a bit medieval?’.

Laatst moet ik geld overmaken naar iemand hier in Londen. Alles ingevuld via het online service centre van de bank en op de knop ‘verzenden’ gedrukt waarna de mededeling: ‘please now contact your bank’ verscheen. Huh? Tijdens het telefoongesprek moest ik mijn en haar gegevens nogmaals herhalen en na tweemaal positief te hebben geantwoord op de vraag of ik dit écht wilde, werd het bedrag overgemaakt. Lovely. How to keep your unemployment rates down. Dit was trouwens niet de enige verrassing. Na een bezoek aan de tandarts werd mij gevraagd om cash of per cheque af te rekenen. Huh? Kunt u geen rekening sturen? ‘Oh yes, no problem at all’. Een week later ontving ik de rekening per email met het verzoek om langs te komen om het bedrag in cash of per cheque af te rekenen.

De cheque is hier overigens onuitroeibaar. Deze is te vergelijken met de girobetaalkaart, die rond 2000 in Nederland uit de roulatie werd gehaald. Bij het openen van mijn rekening kreeg ik een flink pak mee. Enjoy. Ik maakte toen overigens de fout om rond 13.00 (oftewel 1 p.m.) het bankgebouw binnen te lopen. Althans: dat was mijn bedoeling, maar er stond een rij tot buiten. De lengte van de rij werd daarna alleen nog overtroffen door die van het postkantoor rond de kerst. Dat krijg je met die overzeese gebiedsdelen: ik heb nog nooit zoveel mensen van tropische afkomst met grote dozen achter elkaar zien staan. Maar goed, na ca. 30 minuten kon ik aan de zijkant iemand te pakken krijgen die mij kon helpen. Uiteraard was mijn eerste vraag: ‘what are all these people doing here?’ Het bleek dat de meeste mensen hier geld kwamen halen, want die nieuwerwetse machines buiten vertrouwden ze niet. Bovendien werden er cheques ingewisseld en betalingen ingeleverd bij de loketten. ‘Better avoid the early mornings, lunchtimes and late afternoons here’.

Wat een ellende die banken. Laatst € 180 overgeschreven vanuit Nederland naar The Empire. Naast de vrij onredelijke koers werd voor de zekerheid ook nog £ 6 aan kosten in rekening gebracht. Nee, dan de nieuwe Metrobank hier. De excentrieke Amerikaanse eigenaren zijn hondenliefhebbers. Als je laatst bij het openen van een rekening je hond meenam, kreeg je gratis hondenvoer. Wel aangenaam, van die rennende en blaffende beesten in zo’n filiaal. Met name in Chelsea waar de Deense dog populair is. Als je geen hond had, kreeg je overigens niets. Je wilt tenslotte niet als hond worden behandeld.

Share